bislfoundation


 

Financieel management

Het proces Financieel management maakt onderdeel uit van het procescluster Sturende processen op tactisch niveau. Het houdt zich, zoals u uit de naam al kunt opmaken, bezig alle financiŽle aspecten op sturend niveau binnen op business informatiemanagement.

Opmerking: Hieronder worden doel, activiteiten, resultaten en relaties van dit proces kort samengevat. Deze zijn uitgebreider te vinden in boeken die reeds op dit terrein zijn verschenen. Zie hiervoor de pagina boeken op deze website. Wat u in die boeken niet vindt en hieronder wel, zijn de KPI's, proces- en procedure schema's en ervaringen c.q. opmerkingen uit de praktijk.


Doel proces Financieel management

Het proces Financieel management heeft als doelstelling het plannen, bewaken en bijsturen van de kosteneffectieve inzet van IT-middelen voor de organisatie.

Van oorsprong lag een zware financiŽle verantwoordelijkheid rondom IT-middelen bij de IT-leverancier (met name intern). Reeds jaren geleden is er een (terechte) verschuiving richting gebruikersorganisatie op gang gekomen. In het algemeen is nu de gebruikersorganisatie zelf budgetverantwoordelijk voor de aanschaf en operationele inzet van IT-middelen ten bate van diezelfde gebruikersorganisatie. Kernwoord dat hier dan natuurlijk al snel valt is de business case, en dat is binnen dit proces ook een van de belangrijkste begrippen.


Activiteiten proces Financieel management

Het proces Financieel management kent samengevat de volgende activiteiten:
1. Plannen: Het plannen van de operationele en investeringskosten en baten
2. Bewaken/controleren: Controleren en bewaken van de uitgaven, eventueel bijstellen budgetten
3. Evalueren: Evalueren van planning versus realisatie, verbeteringen onderkennen en het voorstellen van maatregelen ter verbetering.


Resultaten proces Financieel management

De resultaten van het proces Financieel management zijn:
- Jaarplan informatievoorziening en business informatiemanagement
- Budgetten
- Voortgangsrapportages: planning versus realisatie (begrotings- en factuuroverzicht)
- Kengetallen: ervaringscijfers


KPI's / rapportage items proces Financieel management

Voorbeelden van Key Performance Indicatoren (KPI's) voor het proces Financieel management zijn:
- Afwijking van planning versus realisatie (in %)
- Niet geplande uitgaven versus geplande uitgaven (in %)
- Verhouding operationele uitgaven versus investeringen
- Uitgaven in verhouding tot totale uitgaven bedrijf


Relaties met andere processen

Via Contractmanagement lopen uiteraard de afspraken met de IT-leveranciers, die vaak een groot deel van de kosten van IT voor hun rekening nemen. In Behoeftemanagement is terug te vinden welke (nieuwe) behoeften er zijn voor het komend jaar en kan daarvan het benodigde budget worden bepaald, en vervolgens uiteraard de haalbaarheid daarvan. Tot slot kan in relatie met Planning & control de inzet van eigen personeel binnen business informatiemanagement worden bepaald. Niet elke organisatie neemt dit budgettair mee, maar feitelijk zijn dat toch ook kosten die moeten worden verantwoord.

Verder is een belangrijke relatie aan te geven met Wijzigingenbeheer omdat in dat proces gedurende het jaar veel beslissingen over het al dan niet uitvoeren van wijzigingen worden genomen. Vanuit Financieel management worden daarbij de financiŽle kaders aangegeven.


In de praktijk - Kwantificering van baten

Een van de grootste problemen bij financieel management zit niet zozeer in de kostensfeer. Natuurlijk moeten kosten duidelijk zijn, en in de greep worden gehouden. Het grote probleem zit aan de andere kant: wat levert een bepaalde functionaliteit nu eigenlijk op? Of een aanpassing of uitbreiding van die functionaliteit? Het is een kwestie waar in het verleden IT erg mee heeft geworsteld. Met de overgang van de financiŽle verantwoordelijkheden naar de gebruikers (klant) is deze worsteling mee verhuisd. Toch zou aan de klantzijde meer zicht moeten zijn op de baten van een informatiesysteem of de potentiele baten van een wijziging ervan. De financiŽle kennis, doorrekeningsmodellen...ze zijn meestal wel beschikbaar. De valkuil waar veel functioneel beheerders in trappen is dat ze dit wiel zelf trachten uit te vinden. De oplossing lijkt simpel: een financieel specialist kan als het goed is snel uitrekenen of een investering financieel gerechtvaardigd is. Als de functioneel beheerder niet zelf een financieel specialist is, wat ligt dan meer voor de hand dan deze expertise in de gebruikersorganisatie op te zoeken en te gebruiken?





Cursus BiSL Foundation



 

Cursus BiSL Foundation

BiSL workshops

Cursus BiSL Foundation

Cursus BiSL Foundation

 © 2007-2017 Tot Z Diensten BV   | Postbus 50 - 8120 JS Olst | 0570 - 560 404 | contact(@)totz.nl
 

 
Bron voor bepaalde inhoudelijke beschrijvingen: ASL BiSL Foundation en het boek Functioneel beheer volgens BiSL (Peter Janssen).
 
Aangezien Tot Z Diensten BV groot voorstander is van de Public Domain gedachte achter BiSL is toepassing voor eigen gebruik van alles wat u op deze site vindt altijd toegestaan zonder verdere toestemming of betaling.