bislfoundation


 

Inleiding Cluster IV-organisatiestrategie

Het cluster Opstellen IV-organisatiestrategie is een cluster dat vier processen op strategisch niveau omvat. Doel van dit procescluster is het opstellen van een strategie rondom de organisatie van informatievoorziening. Centraal staat hier de vraag hoe de organisatie van de informatievoorziening er binnen drie tot vijf jaar uit gaat zien.

Positie cluster IV-organisatiestrategie binnen BiSL

Schema positie Cluster Opstellen IV-organisatiestrategie


(klik op het plaatje om het te vergroten)

Het cluster Opstellen IV-organisatiestrategie bevindt zich linksboven in het schema. De activiteiten in het cluster zorgen ervoor dat er een duidelijke strategie wordt ontwikkeld op het gebied van de organisatie van de informatievoorziening. Te denken is dan natuurlijk aan de (toekomstige) rollen die moeten worden gedefinieerd zoals key-user en functioneel beheerder, maar ook het pakket aan taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden dat hierbij hoort. Ook de relatie tussen deze rollen en de eigen gebruikersorganisatie komt in dit procescluster aan bod.


Schema cluster IV-organisatiestrategie

Schema Cluster Opstellen IV-organisatiestrategie


In het cluster Opstellen IV-organisatiestrategie zijn de processen Leveranciersmanagement, Relatiemanagement gebruikersorganisatie, Ketenpartners management en Strategie inrichting IV-functie te onderkennen. Op aparte pagina's worden ze elk nader uitgewerkt, zie het menu aan de linkerzijde op deze pagina. Hieronder volgt een korte samenvatting.


Korte samenvatting processen in het cluster IV-organisatiestrategie

De processen binnen het cluster Opstellen IV-organisatiestrategie hangen uiteraard met elkaar samen. Hierna worden ze kort samengevat, op andere pagina's op deze website zijn uitgebreidere beschrijvingen te vinden.

Het proces Leveranciersmanagement heeft tot doel te bepalen welke IT-leveranciers het meest geschikt zijn om de kennis en middelen te leveren voor de realisatie van de informatievoorziening. Hierbij moet niet direct worden gedacht aan contracten of SLA's, dat is het niveau dat in het sturend proces Contractmanagement wordt geraakt. Op strategisch niveau kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het opstellen van richtlijnen en beleid waardoor kaders ontstaan voor het sturende niveau.

Het proces Relatiemanagement gebruikersorganisatie heeft tot de doel de relatie tussen de gebruikersorganisatie en de IV-organisatie vorm te geven. Juist omdat de IV-organisatie vaak door de gebruikersorganisatie is heen gevlochten is het van belang helderheid te schetsen in de positie van de IV-organisatie ten opzichte van de "gewone" gebruikersorganisatie.

Vervolgens heeft het proces Ketenpartnersmanagement tot doel de organisatorische aspecten uit te werken die ontstaan door informatiesystemen die zich uitstrekken over meerdere organisaties. Er ontstaan dan niet alleen technische contacten (veelal binnen de diverse IT-organisaties), maar ook contacten in de gebruikersorganisatie. Vaak wordt dit dan ingevuld door de IV-organisatie, en dan met name door de Functioneel beheerders.

Tot slot is in dit cluster het centrale proces Strategie inrichting IV-functie. In dit proces wordt de gewenste IV-functie uitgewerkt: structuur, opzet, inrichting, wijze van communiceren, werkprocessen etc..


In de praktijk - Organisatie inrichting: noodzakelijk en tegelijk het kind van de rekening

In de praktijk wordt de juiste inrichting van de organisatie nogal eens als punt genoemd waar nog veel winst is te behalen. Maar helaas...zodra aan de hand van het BiSL-model wordt nagegaan waar als eerste verbeteringen moeten worden aangebracht, is dat vrijwel altijd in de onderste, operationele laag. Hoewel daar veel goede argumenten voor zijn, leidt het er toe dat in de afgelopen jaren het procescluster IV-organisatiestrategie naar alle waarschijnlijkheid het minst toegepaste is. Helaas....het is te hopen dat in de komende jaren meer bedrijven in de fase komen dat ze ook met behulp van dit procescluster verdere verbeteringen in de organisatie kunnen aanbrengen.





Cursus BiSL Foundation



 

Cursus BiSL Foundation

BiSL workshops

Cursus BiSL Foundation

Cursus BiSL Foundation

  2007-2017 Tot Z Diensten BV   | Postbus 50 - 8120 JS Olst | 0570 - 560 404 | contact(@)totz.nl
 

 
Bron voor bepaalde inhoudelijke beschrijvingen: ASL BiSL Foundation en het boek Functioneel beheer volgens BiSL (Peter Janssen).
 
Aangezien Tot Z Diensten BV groot voorstander is van de Public Domain gedachte achter BiSL is toepassing voor eigen gebruik van alles wat u op deze site vindt altijd toegestaan zonder verdere toestemming of betaling.